Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach!
Tydzień świadomości Konsumenckiej z Głosem Seniora.
15 marca 2021 roku, w Światowy Dzień Konsumenta, Stowarzyszenie MANKO – wydawca Magazynu Ogólnopolski Głos Seniora, organizator Programu Ogólnopolska Karta Seniora – Gmina Przyjazna Seniorom oraz ogólnopolskiej kampanii społecznej Solidarni z Seniorami – Razem Damy Radę! przypomina o trwającej ogólnopolskiej kampanii edukacyjną Stop Manipulacji – nie daj się oszukać!, a także realizowanej w jej ramach akcji Stop Korona-Oszustwom.
Niestety wyjątkowa sytuacja powoduje, że do „pomocy” seniorom włączają się również oszuści, dostrzegając szybki i łatwy zysk w obliczu wybuchu społecznej paniki. Wszechobecny lęk, szczególnie wśród osób w wieku 60+, skrzętnie wykorzystują manipulatorzy na wielu płaszczyznach. Działają w Internecie, ale też w kontakcie bezpośrednim. Do tej pory oszuści wymyślili ponad 30 różnych modyfikacji technik manipulacyjnych. Informacje na ten temat spływają do policji z całej Polski. Chcąc uchronić seniorów przed tym zjawiskiem, Stowarzyszenie MANKO rozpoczęło w marcu 2020 roku akcję Stop Korona-Oszustwom w ramach realizowanej kampanii Stop Manipulacji – nie daj się oszukać.
Kampania Stop Manipulacji – nie daj się oszukać! ma za zadanie zwiększenie świadomości konsumentów. Jej głównym celem jest edukacja w obszarze oszczędności, ekonomii, praw konsumenta, manipulacyjnych technik sprzedaży i bezpieczeństwa.
Celem akcji Stop Korona-Oszustwom jest zwiększenie świadomości w temacie zagrożenia różnego typu oszustwami w trakcie pandemii wśród osób starszych. W ten sposób, Stowarzyszenie MANKO przestrzega seniorów przed manipulatorami i informuje jak nie da się oszukać. W czasie pandemii seniorzy nie są tylko narażeni na wirusy, ale także na nieetyczne praktyki biznesowe.
W ramach Tygodnia Świadomości Konsumenckiej z Głosem Seniora będziemy przypominać o naszych działaniach prowadzonych w kampanii Stop Manipulacji - nie daj się oszukać oraz Stop Korona-Oszustwom! Codziennie przez cały tydzień będą pojawiać się posty na naszych profilach: @Głos Seniora, @Ogólnopolska Karta Seniora oraz @Stop Manipulacji - nie daj się oszukać.
Jak mówi Łukasz Salwarowski – prezes Stowarzyszenia MANKO i Redaktor Naczelny magazynu Ogólnopolski Głos Seniora: „Niestety nawet podczas epidemii, kiedy powinniśmy ze sobą jednoczyć i solidaryzować, przestępcy wykorzystują nasz lęk, nasze obawy, naszą dezinformację i wymyślają nowe techniki manipulacji. Dlatego prowadzimy kampanię Stop Korona-Oszustwom, aby na czas dowiadywać się o nowych technikach manipulacji i przestrzegać seniorów przed najnowszymi sposobami wyłudzeń.”.
Stowarzyszenie MANKO ostrzega seniorów poprzez m.in.: spoty i warsztaty video, reklamy, audycje i artykuły w mediach, ulotki doręczane przez wolontariuszy i sąsiadów, a także poprzez dzieci z naszych szkół i przedszkoli partnerskich należących do projektu Szkoła Przyjazna Seniorom.
Wspierajmy, edukujmy, ostrzegajmy.
Dołącz do akcji Głosu Seniora, pomóż seniorom i ostrzegaj razem z nami!
Oto przykładowe techniki manipulacyjne powstałe TYLKO w trakcie pandemii:
- FAŁSZYWE SZCZEPIONKI
Mężczyzna oferował ampułki szczepionki na COVID-19 za 8 tys. zł. Oszust twierdził, że ma nieograniczony dostęp do szczepionek i posiada odpowiedni certyfikat. W trakcie spotkania oszust przekonywał, że szczepionka jest bezpieczna i wystarczy dla 4 osób.
- OSZUSTWO NA DEZYNFEKCJĘ PRZESYŁKI
Otrzymujemy sms, telefon lub maila z prośbą o dopłatę niewielkiej kwoty w celu dezynfekcji przesyłki. Jeśli nie wpłacimy wróci ona do nadawcy. Ofiara wchodzi w link zamieszczony w wiadomości i podaje swoje dane, aby zrealizować przelew. W ten sposób wyłudzacze zdobywają dane do konta bankowego
- OSZUSTWO NA DEZYNFEKCJĘ MIESZKANIA
Tym razem złodzieje przebrani w kombinezony, wyposażeni w rękawice i okulary ochronne pukają do drzwi i proponują dezynfekcję mieszkań. Później natomiast, po opuszczeniu mieszkań przez ich lokatorów – plądrują i kradną!
- MASECZKA ZE SREBRA
Na rynku pojawiły się specjalne, drogie maseczki w 100% zabezpieczające przez wirusem z cząsteczkami nano-srebra. Oczywiście maseczki z cudownego materiału to oszustwo.
- OSZUSTWO NA CHOREGO WNUCZKA
Jest to zmieniona metoda oszustwa „na wnuczka”. Oszust dzwoni z prośbą o jak najszybsze opłacenie jego testów na koronawirusa lub całego leczenia. Senior ma przekazać pieniądze „koledze wnuczka” lub wykonać przelew. Pieniędzy nigdy nie odzyska.
- „NA NIEDOPŁATĘ ZA GAZ I PRĄD”
Oto wiadomość od naszej ambasadorki: Uwaga dostałam dziś takiego oszukańczego SMS: „PGNiG: Informujemy, że w związku z zadłużeniem na kwotę 12,45 zł na najbliższy dzień roboczy zleciliśmy odłączenie gazu. Zapłać teraz na link…” - oczywiście jest to kolejna próba wyłudzenia pieniędzy.
- CUDOWNE LEKI NA KORONAWIRUSA
W związku z obecną sytuację epidemiczna, wielu oszustów wykorzystuje nasz niepokój o zdrowie, oferując sprzedaż fałszywych leków lub produktów, rzekomo zapobiegających zarażeniu się koronawirusem, w niewiarygodnie wysokich cenach. Warto przed zakupem jakichkolwiek leków konsultować się z lekarzem oraz kupować wyłącznie w aptekach.
- PREZENTACJE SPRZEDAŻOWE – GRATISY
Po odmrożeniu gospodarki znowu w najlepsze kwitnie sprzedaż drogich garnków i sprzętu AGD podczas tzw. prezentacji. Dlatego ponownie ostrzegamy przed pokazami sprzedażowymi! Seniorze, pamiętaj: nie ma NIC ZA DARMO. Żadna firma nie działa charytatywnie. Dlatego uważaj na hasła: BEZPŁATNE BADANIA, PREZENTY, GRATISY, NIEPOWTARZALNE OKAZJE. To tylko kuszące wabiki, które mają skłonić Cię do wyjścia z domu mimo epidemii i udziału w pozornie atrakcyjnym spotkaniu. W rzeczywistości chodzi o prezentację oferty handlowej i sprzedaż produktów w horrendalnych cenach.
- FAŁSZYWE SZCZEPIENIA ZA GRANICĄ
Coraz częściej oszuści proponują osobom chętnym możliwość zaszczepienia się za granicą, oczywiście za opłatą. Niestety takie oferty nie są prawdziwe, ponieważ: w wielu krajach wprowadzone są obostrzenia dotyczące przekraczania granic (zamknięcie granicy dla obcokrajowców lub kwarantanna po przybyciu) oraz szczepionki rozdzielane są według unijnych przepisów, w związku z czym, żadne państwo nie posiada jej "nadmiaru". Takie oferty są próbą wyłudzenia oszczędności.
- „NA MOBILNY PUNKT SZCZEPIEŃ”
Polega na tym, że oszuści dzwonią do mieszkań seniorów podając się za pracowników mobilnego punktu szczepień. Pod pretekstem sprawdzenia, czy senior kwalifikuje się do szczepienia w ten sposób, oszuści wchodzą do mieszkania i je okradają. Mobilny punkt szczepień przyjeżdża tylko do tych osób, które zarejestrowały się i dostały termin na szczepienie w domu.
Przykłady filmów w telewizji internetowej dedykowanej seniorom – Głos Seniora TV:
Seniorze, nie daj się oszukać!
https://www.youtube.com/watch?v=AHq7oCErzTY
Uważaj na „koronawirusowe” oszustwa!
https://www.youtube.com/watch?v=40g-g6-4PVM
Spot kampanii „Stop Manipulacji – nie daj się oszukać!”
https://www.youtube.com/watch?v=rrQXbjEKfYU
Audycja Bezpieczny senior – Radio Klinika – Jak uchronić bliskich przed oszustwami?
https://www.youtube.com/watch?v=Y-c1BkyPk7I
Audycja Uważaj na fałszywe szczepionki! – STOP KORONA-OSZUSTWOM – Halo Radio
https://www.youtube.com/watch?v=g7FE-ImTdc4
Spot promocyjny kampanii „Solidarni z Seniorami – Razem Damy Radę!”
https://www.youtube.com/watch?v=pkeb8rsrsyo
Audycja Dom Spokojnej Starości – Radio Warszawa
https://www.youtube.com/watch?v=iYL3X07IeSs
Audycja Seniorzy wciąż padają ofiarami telefonicznych oszustów – Radio Kraków
https://www.facebook.com/ogolnopolskakartaseniora/posts/4091450464241186
Audycja Czuję się młodo (maj 2020) – Radio Kraków
https://www.facebook.com/GlosSeniora/posts/1777929272346719
Audycja Czuję się młodo (sierpień 2020) – Radio Kraków
https://www.facebook.com/GlosSeniora/posts/1885447651594880
Audycja Czuję się młodo „Oszustwa na policjanta, na wypadek – dlaczego to wciąż działa (luty 2021) – Radio Kraków
Oszuści powracają – powrót prezentacji w Krakowie
https://www.facebook.com/ogolnopolskakartaseniora/posts/4043873702332196
Więcej informacji na:
https://glosseniora.pl/stop-manipulacji/
https://www.facebook.com/GlosSeniora
https://www.facebook.com/ogolnopolskakartaseniora
https://www.facebook.com/StopManipulacjiNieDajSieOszukac
https://www.instagram.com/glosseniora/
https://www.instagram.com/karta_seniora/
Kontakt dla mediów:
Patryk Schmidt
Specjalista ds. promocji
+48 664 001 221
Ewa Hołota
PR Manager
+48 533 573 412
W załącznikach dokumenty do pobrania.